Hoe krijg ik luisvrije muntthee?

m'n munt staat er kek bij, en zo op het oog zie ik er geen luis op zitten.
na het knippen houd ik de takjes onder de kraan voor ik er thee van zet.
toch dwarrelen er steeds wat luizen door mijn thee; ik zet me er wel overheen, maar vind het toch niet echt smakelijk ogen.

wat te doen?
het is thee, dus ik kan er moeilijk de flitspuit op zetten.
ik weet dat luizen niet van knoflook houden, maar muntthee met knoflooksmaak lijkt me ook niet je van het.

Rieneke1
12 jaar geleden
in: Tuin
47K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe kún je het opdrinken ? lang geleden een héle mooie krop biologische sla gekregen en die was dus al bezet...wassen, wassen en nog eens wassen, maar ik kreeg ze niet weg, doodzonde van de sla, ja !
Rieneke1
12 jaar geleden
en dat voor een vegetarier he? ;)
maar het zijn per glas 4 luizen of zo, oogjes dicht en het smaakt er niet minder om hoor.
maar ben wel blij met de goeie tips die ik hier krijg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom Rieneke, hebben die luizen de oogjes dicht?
Rieneke1
12 jaar geleden
hihihi zeiksnor dat je d'r bent! ;)

Het beste antwoord

Takjes niet onder de kraan spoelen, maar flink door een bakje koud water heen en weer 'slaan'. Door de steeds wisselende stroomrichting van het water raak je die luizen beter kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleine aanvulling hierop: de munt uit mijn tuin vertoont dit ook; ik pluk er wel eens wat teveel van, en zet het dan zolang in een glas water. Als snel zie ik dan ook van die zwarte 'korreltjes' liggen. Zaden kunnen het niet zijn, want de munt heeft nog niet gebloeid. Sporen???
Rieneke1
12 jaar geleden
of poepjes? :o
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei, mogelijk nóg viezer.... Hahaha!

Andere antwoorden (5)

Door de grond waarin de munt staat te bedekken met uienschillen.
Amadea
12 jaar geleden
Zou er lavendel bijzetten hier hebben ze een hekel aan.Ook een bananenschil onder de munt leggen helpt deze vinden ze erg lekker maar na een dag weghalen met de luizen er op.Daarna weer herhalen maar als ik jou was zou ik lavendel proberen en die kan je ook weer gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt de thee inschenken door en goed filterend fijn doek, zodat het residu achter blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan wel met iets minder bedenkelijk vlees, hoewel....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb wel een idee...
Een muntplant is erg gevoelig voor luizen en roest ( schimmel)
Wanneer komt dit er dan in?
Na iedere groeistoornis, is de natuurlijke weerstand van de munt zwak en komt er meestal luis in.
Planten die slecht groeien zijn erg vatbaar, maar planten die juist heel erg goed groeien zijn dat ook!
Planten die iets te donker staan, te droog of te nat, te weinig voeding, oude potgrond, te veel kalk in de grond enz.
Munt groeit het beste buiten in de volle grond en in de volle zon.
Dan krijg je planten die gedrongen groeien en sterk van smaak zijn.
Zet daarom de munt in potten, ieder voorjaar in verse grond en plant alleen de beste delen terug.( kan nu nog steeds)
Je kunt de munt ook prima laten drogen ( b.v. magnetron) Daar kan geen luis tegen en de muntsmaak blijft uitstekend.
Kan je ook een voorraadje maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
ed, hoe pak ik dat precies aan, dat drogen in de magnetron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb even gespiekt op internet.........
Het drogen in de magnetron gaat prima, wel erbij blijven, stand op 600 watt terug zetten, 3 min, droog papier of zo op de magnetronschaal nog halve minuut. Kneuzen en in jampot doen.
invriezen zou ook heel goed gaan en waarom ook niet.
Rieneke1
12 jaar geleden
bedankt ed!
Mentha x rotundifolia en, Mentha longifolia worden in veel bronnen juist aangeraden om luizen te weren bij groenteteelt. Misschien omdat de luis dan op de munt gaat zitten?
Luizen hebben een hekel aan Oostindische kers en (enkelbloemige) Afrikaantjes, misschien uitproberen?
En laat in de avond de planten met koud water besproeien (vooral de onderkant van de bladeren) schijnt ook te werken, maar ik weet niet voor hoe lang.
Als je mieren hebt: die ook bestrijden (bijvoorbeeld met goudsbloem, afrikaantjes, lavendel, boerenwormkruid, bieslook), want mieren zetten bladluizen uit zoals een boer de koeien.
De knoflooktruc is die van een paar teentjes in de grond stoppen, geen idee of je munt dan knoffig gaat smaken, misschien testen bij 1 plant?

En anders een nieuwe theesmaak: muntthee met scharrelluis ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
nou breng je me wel in gewetensnood hoor :s
nog geen mieren gezien, maar ik geef ze dagelijks een theelepeltje honing als ze er zijn.
dat houdt ze wellicht ook weg bij de luizen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hm... Het zou ook kunnen dat je dan méér mieren kweekt, die toch ook graag de honingdauw van de bladluis eten, en daarom 'kuddes' bladluis houden. En misschien kicken ze wel op honingdauw met een muntsmaakje en zetten ze dus al hun luizen op de munt uit.
Dan ontkom je er niet aan, ook maar een miereneter aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*rieneke en *hippo : jullie moeten hierover een column schrijven : LOL
Rieneke1
12 jaar geleden
zodra de miereneter is gearriveerd ga ik er een column aan wijden, beloofd! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We beginnen samen gewoon een kwekerij annex theeschenkerij en poezenopvang plus miereneter :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeet de vogeltjes niet ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die komen vanzelf omdat we uiteraard een toptuin maken. Want wij kennen wel iemand die ons kan adviseren :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha : dat is een goeie, als ik jullie was, zou ik vast agenda's trekken en en een paar weken/blokken vastzetten :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat de knoflook betreft: die zet ik al jaren bij de aardbei (weert schimmels) enne....de aardbeien smaken gewoon naar aardbei. Dus je zou het gewoon eens bij een planten kunnen proberen, ik denk dat het wel goed gaat..
(mijn aardbeien krijgen ook mest en smaken niet naar koeienpoep:-)
Rieneke1
12 jaar geleden
cypertje, waarom zet je dit niet als antwoord?
plus van mij heb je dan alvast te pakken.
klinkt nl heel logisch wat je zegt.